QR CODE vs NFC
Kody QR – zastosowanie ich w biznesie to bardzo popularne dziś rozwiązanie. To skutek szybkiego rozwoju technologii, który umożliwia nam bezprzewodową transmisję danych na kilka różnych sposobów. Poza kodami QR do dyspozycji mamy również inne opcje, takie jak choćby NFC (Near Field Communication). Oba rozwiązania mają swoje unikalne cechy i zastosowania, które z nich warto wybrać? Jakie rozwiązanie będzie odpowiednie dla Twojego biznesu? W tym artykule przeanalizujemy obie technologie i podpowiemy, jakie korzyści mogą przynieść ich użytkownikom.
Zalety tagów NFC
Klienci coraz chętniej sięgają po technologię NFC – co to znaczy? Jest to sposób komunikacji opierający się na bliskim zasięgu, który pozwala na bezprzewodowy transfer danych między różnymi urządzeniami znajdującymi się w niewielkiej odległości od siebie. Jej działanie opiera się na tagach NFC, czyli układach zbudowanych z mikroprocesora i anteny, które mogą być zamontowane niemal wszędzie. Wykorzystuje się je w systemach płatności bezdotykowych, kontroli dostępu, elektronicznych biletów czy podczas transferu danych między smartfonami i innymi urządzeniami. Tagi NFC mają wiele zalet: pozwalają na szybki i wygodny transfer danych bez konieczności podłączenia do Internetu, gwarantują bezpieczne transakcje i przesył informacji, a do tego można wykorzystać je w pracy z klientem, w punktach sprzedaży, ale i jako narzędzie marketingowe i na eventach. Są też o wiele trwalsze niż kody QR.
Zalety kodów QR
Najpierw wyjaśnijmy, co to jest QR Code i na czym polega jego popularność. Kod QR (Quick Response) to dwuwymiarowa forma kodu kreskowego, który przechowuje duże ilości różnych informacji. Pod rysunkiem można ukryć adres URL, dane kontaktowe, linki do stron, a nawet pliki do odczytu. Aby je odczytać, wystarczy smartfon lub urządzenie z odpowiednią aplikacją, lub wbudowanym czytnikiem, aparat fotograficzny i Internet. Kody QR mają wiele zalet, a najważniejsze to: uniwersalność, łatwe generowanie, możliwość kodowania różnych informacji i umieszczenia ich na różnych płaszczyznach.
Wady tagów NFC
Jak w większości przypadków rozwiązań tego typu, tagi NFC mają również wady. Do najczęściej wymienianych należy krótki zasięg komunikacji. Oznacza to, że urządzenia muszą być bardzo blisko siebie, aby transakcja lub przesłanie danych mogło dojść do skutku. Większy jest również koszt ich produkcji oraz zajmuje ona nieco więcej czasu jeśli zależy Ci na personalizacji tagów. Są też wciąż mniej rozpoznawalne niż kody kreskowe, chociaż systematycznie rośnie liczba ich użytkowników.
Wady kodów QR
W przypadku kodów QR do najczęściej wymienianych niedogodności należy sama konieczność skanowania kodu. Jeśli smartfon nie ma wbudowanej lub ściągniętej aplikacji, nie działa w nim aparat fotograficzny, lub nie jest włączony Internet, nie odczytasz ukrytych pod kodem informacji. Jeśli znajduje się on na papierze, łatwiej też go uszkodzić.
Podsumowanie
Stoisz przed decyzją: NFC czy QR Code? Ostateczny wybór zależy od potrzeb i celów Twojego biznesu. Jeśli zależy Ci na szybkim i bezpiecznym transferze danych i bliskim zasięgu, tagi NFC mogą być lepszym rozwiązaniem, zwłaszcza w branżach gdzie ważne są wygodne płatności (kasy biletowe, sklepy) i kontrole dostępu (biurowce, ochrona). Sprawdzą się lepiej niż kody również wtedy, gdy chcesz komuś wskazać lokalizację (hotele, restauracje) czy podzielić się instrukcją obsługi (sklepy). Jeśli natomiast szukasz prostego i uniwersalnego sposobu na szybkie udostępnienie różnorodnych informacji klientom, kod QR może być odpowiednią opcją. Wykorzystywane są często w restauracjach do podzielenia się menu z klientem, czy do przekazania ciekawostek przy zabytkach.
Warto zauważyć, że obie technologie nie wykluczają się nawzajem. W wielu przypadkach można korzystać zarówno z NFC, jak i kodów QR, aby zapewnić klientom różnorodne i interaktywne doświadczenia. Poniżej przedstawiamy zestawienie ich wad i zalet!
NFC | QR Code | ||
Zalety | Wady | Zalety | Wady |
Szybkość i wygoda | Ograniczony zasięg | Uniwersalność | Wymaga skanowania |
Bezpieczeństwo używania | Nieco większy koszt produkcji | Łatwe generowanie | Potrzebna jest aplikacja i aparat |
Nie wymaga połączenia z Internetem | Brak możliwości korzystania przez starsze urządzenia | Przechowywanie różnych danych | Kody mogą ulec uszkodzeniu |
Trwałość tagów | Mniej rozpoznawalne | Szerzej stosowana metoda | Wymaga połączenia z Internetem |
Ważne jest, aby dobrze poznać obie technologie i ich potencjalne zastosowania w kontekście własnego biznesu, aby wybrać rozwiązanie, które najlepiej spełni Twoje potrzeby i zapewni optymalne korzyści dla Twojej firmy. Jeśli szukasz innowacyjnych rozwiązań, sprawdź karty zbliżeniowe RFID i inne nasze propozycje!