Efektywna logistyka i gospodarka magazynowa opierają się na ciągłej kontroli. Finanse są ważne, stany posiadania również. Ale jest coś, co przewyższa je wszystkie wartością. To informacja, najcenniejsza rzecz od… zawsze. Możemy mieć największą firmę na rynku, produkować najwięcej, najlepiej i najtaniej ze wszystkich, jednak jeśli zabraknie nam dokładnych, szczegółowych informacji na temat faktycznych możliwości naszej firmy, wszystko może się rozsypać niczym domek z kart.

Czym jest RFID i jak działa?

RFID to technologia wykorzystująca identyfikację radiową (Radio-frequency identification). Choć znana jest już od lat 20-tych ubiegłego wieku, w ostatnich latach szybko zyskuje na znaczeniu, stając się istotnym elementem wspomnianego już Przemysłu 4.0.

System – w dużym uproszczeniu – opiera się na zasadzie nadajnik-odbiornik i składa się z czytnika z anteną oraz tagów (chipów, etykiet), którymi oznacza się konkretną rzecz (np. narzędzie), osoby lub pojazdy. Czytnik emituje sygnał (np. w określonym standardzie UHF), który wzbudza układ elektryczny chipów. Te z kolei przesyłają dane do czytnika.

Im więcej informacji będziemy chcieli zebrać, tym więcej należy ich wprowadzić do bazy danych w trakcie rejestracji tagów. To główna zaleta systemu – kartoteki uzupełniamy raz, aktualizacje są automatyczne danymi z czytników, które reagują na obecność chipów w zasięgu swojego działania.

Istotne jest to, że cały system działa na odległość (do kilku metrów), a proces odczytu i zapisu danych system przeprowadza samodzielnie, jedynie pod nadzorem operatora.

RFID w logistyce i gospodarce magazynowej. Podstawy

Korzyści płynących z zastosowania RFID w procesie zarządzania przedsiębiorstwem jest wiele. Da się ją wykorzystać w niemal każdym aspekcie funkcjonowania firmy, choć kluczowe znaczenia ma tu termin “identyfikacja”.

Podstawą jest automatyzacja procesów związana z identyfikacją mienia i osób. Wszystko dzieje się zdalnie, na odległość, bez konieczności każdorazowego, ręcznego sporządzania dokumentacji. W zależności od tego, jak mocno rozbudowane są bazy danych, rośnie ilość i jakość funkcjonalności. Integracja z programami magazynowymi lub narzędziami do inwentaryzacji, pozwoli nam uzyskać dane dotyczące m.in. tego, gdzie znajdują się konkretne przedmioty, kto ich używał w ostatnim czasie i kiedy powinny przejść przegląd.

Stanowi to znaczne ułatwienie, ponieważ ogranicza ryzyko pojawienia się błędów spowodowanych czynnikiem ludzkim. Automatyzacja przyspiesza, usprawnia pracę, odciążając poszczególnych ludzi, a nawet całe działy w prowadzeniu wielu, często skomplikowanych, wymagających skupienia procesów. Nie bez powodu w ostatnich latach technologia ta zdobyła uznanie takich gigantów rynkowych, jak General Motors czy Nestle.

Doskonałym przykładem praktycznego zastosowania systemów RFID są kontenery i opakowania transportowe, stosowane w produkcji i logistyce. Branża logistyczna coraz częściej przyznaje, że jest to rosnący problem, z którym wielu nie może sobie skutecznie poradzić. Winą należy obarczyć przede wszystkim wadliwe systemy kontroli i rozliczeń. Czynnik ludzki bywa zawodny, a brak automatyzacji pewnych procesów, sprawia, że wszystko trwa zbyt długo.

Najczęściej firmy borykają się z nieuczciwymi kontrahentami, którzy przetrzymują transportery, stojaki, opakowania. Czasami sprzęt jest uszkodzony lub, po prostu znika. Brak skutecznej ewidencji nie pozwala na szybkie i sprawne wyegzekwowanie zwrotu narzędzi lub rekompensaty za poniesione straty.

Wadliwy system kontroli i planowania przyczynia się także do tego, że stan magazynu jest niewystarczający, aby przeprowadzić efektywny transport. Jak o tym pamiętać w procesie kontroli łańcucha dostaw? W przypadku małej firmy, zawierającej kilka transakcji w skali miesiąca nie będzie to większym problemem. Ale co, gdy kwestia ta pojawia się w fabryce, która wytwarza setki lub tysiące egzemplarzy i zatrudnia ponad sto osób?

Tworząc niezbędną infrastrukturę, oznaczając poprawnie każdy z kontenerów czy, w tym wypadku, stojaków okiennych, chipem RFID, uzyskujemy informację na temat jego ostatniej (bieżącej) lokalizacji, użytkownika, terminów odbioru i zwrotu. Wiemy więc kto i kiedy pobrał dany element, czy zwrócił go w terminie lub też przetrzymuje. Znamy stany magazynowe, możemy planować i rozbudowywać łańcuchy dostaw bez obaw o nieprzewidziane problemy.

Skuteczna ewidencja mienia firmowego pozwala więc w pełni kontrolować sytuację. Każdy przestój powoduje straty – czasowe i finansowe. Na to nie można sobie pozwolić. Czas to pieniądz, a konkurencja nie śpi. Gdy inni radzą sobie z problemem lepiej od nas, klienci szybko to zauważą.

Źródło: „Polski Przemysł – Portal Przemysłowy”

Formularz kontaktowy

    Dane teleadresowe

    CLS Digital
    ul. gen. T. Kutrzeby 16g/142
    61-719 Poznań
    NIP: 9721071644

    biuro@kartaplastikowa.pl
    kartaplastikowa.pl
    clsdigital.pl
    legitymacjeuczniowskie.pl